Cum ar organiza bloggerii Internetics

Interviuri

Cum ar organiza bloggerii Internetics 02 October 2007

 Bloggerii au pus ochii pe Internetics şi anul acesta. Odată cu lansarea noului site şi cu anunţarea detaliilor legate de eveniment, comentariile au început să apară atât pe blogurile celor care cunosc îndeaproape festivalul, cât şi pe blogurile celor care îl urmăresc din prisma unor foşti sau posibili participanţi.
 Dincolo de încercarea de a ţine cont de părerile pe care festivalul le-a primit şi apreciat la fiecare ediţie, am solicitat câtorva bloggeri să ne răspundă la un scurt interviu, că reacţie la opiniile apărute pe blogurile lor. Discuţia va continua pe blogul Internetics.


Tudor Barbu
www.it-base.ro


 S-a apucat de programare în clasa a doua. După o scurtă cochetare cu retelistica, a lucrat la WEBSPOT media ca team leader. Cu ei a câştigat anul trecut un premiu Internetics, la categoria Turism. A predat cursul a€œFundamentals of Java Programming” la Academia CISCO din ASE, aproximativ trei ani.
 Lucrează de o lună la New Media Agency, ca programator web.
 

Radu Ceuca
http://blog.raduceuca.com


 Este student în anul III la Facultatea de Arte Timişoara la secţia "Design Multimedia", Graphic Designer la X3Studios, blogger şi fotograf amator.

Mircea Scarlatescu
www.scarlatescu.ro


Este programator web incepand cu anul 2000, pe tehnologie PHP, iar din 2003 Managing Partner al firmei eSol Expert.IT, promotoare a conceptului Fit Your Business: www.fyb.ro (castigatoare Internetics 2006, la Web Promo – Corporate).


Este sau nu nevoie de Internetics in  România ? (de ce)

Tudor Barbu:  Este nevoie de Internetics! Dar de un Internetics activ, care să funcţioneze pe toată durata anului, nu să doarmă 11 luni. Chiar şi problemele semnalate de mine pe blog le pun în cârcă acestei inactivitati pe care festivalul o înregistrează de-a lungul anului. Am uşoară bănuiala că pregătirile pentru ediţia din acest an au început în ultimul moment şi că developerii de la WebMaker nu au avut suficient timp la dispoziţie pentru dezvoltarea noului site Internetics, motiv pentru care au mai improvizat pe alocuri, făcând rabat la calitate. Bănuiala susţinută de faptul că în timpul discuţiei avute pe messenger cu dl. Diţoiu Cristian (GM la WebMaker) acesta mi-a arătat şi alte lucrări realizate de ei, la care nu am avut absolut nimic de reproşat. Dar asta e o problemă generalizată a modului în care se lucrează în industria online. De regulă accentul cade pe partea de design a site-ului, clientul fiind preocupat mult mai mult de modul în care arată site-ul decât de modul în care acesta funcţionează sau de partea de securitate, şi de multe ori creativii se întind şi în timpul destinat programării site-ului. Iar nouă, developerilor, ne rămâne foarte puţin timp la dispoziţie, câteodată chiar insuficient, pentru a face un site de calitate şi din acest punct de vedere.
 Revenind la întrebare, o mai zic odată, este nevoie de Internetics, doar că mai trebuie finisat puţin.
 
 

Mircea Scarlatescu: 
Internetics este un eveniment de care piaţa .ro are mare nevoie, poate în primul rând pentru că fiind singurul eveniment de gen alcătuieşte prin rezultatele sale într-o bună măsură imaginea online-ului românesc, apoi pentru că reprezintă una din puţinele ocazii prin care reprezentanţii industriei ajung la un loc şi îşi împartă experienţele.

Radu Ceuca:  
Cu siguranţă este nevoie de un festival / eveniment care să premieze performanţa în web-ul românesc, din toate punctele de vedere. Internetics premiază în primul rând advertisingul şi marketingul online. Din păcate, nu există deocamdată un festival cu credibilitate care să premieze vizualul. Secţiunea Web Graphic din cadrul Internetics nu este, anul acesta cel puţin, suficient de bine pregătită că să îndeplinească această funcţie, nu are credibilitate.
 
 Cum ar arăta evenimentul ideal dedicat online-ului românesc, în viziunea ta?

Tudor Barbu:  În mare, întrebarea s-ar traduce prin cum aş considera eu că ar trebui să fie Internetics. Cred că dacă s-ar pune în practică tot ce scrie pe pagină "Despre" a festivalului cred că totul ar fi foarte ok. În plus, consider că ar trebui o mai mare transparenţă a actului de jurizare, că să nu mai apară că în fiecare an nemulţumiri, acuzaţii de fraudalizare etc. Şi, normal, un asemenea festival ar trebui să promoveze standarde în industrie prin puterea exemplului, nu doar prin prelegeri şi articole. Adică site-ul festivalului ar trebui să fie de nota 11.
 Plus că Internetics ar trebui să promoveze şi celalalte aspecte care intră în realizarea unui site ca uşurinţă în utilizare, securitatea, gradul de respectare al standardelor web, compatibilitatea crossbrowser etc., nu doar layoutul. Spun asta deoarece până acum majoritatea premiilor s-au acordat pe considerente strict de estetică şi eu consider că Internetics a neglijat oarecum programatorii web, neluând în considerare eforturile acestora - acolo unde acestea au existat. Luaţi postarea mea de pe blog ca un act de răzbunare în această privinţă.

Mircea Scarlatescu : Evenimentul ideal ar trebui să fie o platformă permanentă de comunicare (şi colaborare) între jucătorii de pe piaţă, având un punct de maxim interes câteva zile de întâlniri şi dezbateri şi festivitate de premiere. Poate că aici noul concept încercat de Internetics va fi de succes.

Radu Ceuca:  Nu sunt multe ingredientele care fac un festival bun. Este foarte importantă transparenţa organizării, asta ar elimina multe din suspiciunile care pot afecta imaginea unui asemenea eveniment. Competenţa, credibilitatea şi neutralitatea juriului sunt alte aspecte vitale, ele eliminând eventualele discuţii de după festival, discuţii care, în timp, pot eroda credibilitatea întregului eveniment.
 Contează foarte mult imaginea festivalului, coerenţa comunicării pe toate mediile şi adaptarea mesajului vizual la poziţia pe care festivalul vrea să o ocupe. Eu, de exemplu, aş vedea site-ul Internetics făcut în fiecare an de câstigatorii titlului de "€œAgenţia anului” în anul precedent.
 Nu se poate vorbi de un festival care să reprezinte online-ul românesc fără cei mai mari jucători de pe piaţă.
 
 Cum îşi câştigă popularitatea un blogger în România?
 

Tudor Barbu:  Eu sunt în primul rând programator şi abia după aceea blogger. Am postat mesajele ce prezentau problemele cu site-ul Internetics nu pentru popularitate, mai ales c㒠90% din cei care au citit mesajele nu ştiu ce înseamnă SQL Injection, SVN, path disclosure etc., ci pentru că mi s-a părut ironic faptul că pe site-ul unui festival care-şi propune să ridice standardele web-ului românesc şi să devină un Hot Spot al industriei să se întâmple aşa ceva, nu pentru popularitate. Şi nu ştiu cum îşi câştigă popularitatea un blogger în România, deoarece nu sunt un blogger popular.
 
Mircea Scarlatescu:  Depinde mult ce se înţelege prin popularitate. Dacă popularitatea înseamnă trafic, atunci o bună optimizare a blogului pentru motoarele de căutare dar şi content de calitate reprezintă una din cele mai bune metode, dar care durează şi destul de mult până să-şi facă simţite rezultatele.
 Tot aici există şi varianta "€œtabloidizarii” blogului şi atacării subiectelor de actualitate şi de mare audienţa (eventual şi cât mai de scandal). E ceva ce prinde foarte bine la noi (şi nu numai).
 Însă poate cel mai uşor, un blogger devine popular dacă este o persoană cunoscută şi recunoscută şi din alte domenii de activitate (manager, jurnalist, sportiv sau politician). Aici nu intodeauna popularitatea echivalează cu traficul, dar opinia blogger-ului este cunoscută şi respectată de cei din domeniul lui de activitate.

Radu Ceuca:  Teoretic, ar trebui să şi-o câştige prin calitatea articolelor scrise, calitate care atrage cititori şi îi fidelizează. Practic, la noi se poartă scandalul, senzaţionalul, astea sunt subiectele care garantează un anumit trafic pentru o perioadă scurtă de timp. Problema este menţinerea numărului de vizitatori în perioadele de a€œpace”. Unii au reuşit prin îmbunătăţirea calităţii, alţii se mulţumesc cu spike-uri de vizitatori şi nu încearcă să-i fidelizeze.
 Sunt şi excepţii de la regulă, bloggeri care scriu bine şi constant. Ei reuşesc să devină cu adevărat populari şi respectaţi, poate nu la nivelul cantitativ al celor care urmăresc scandalurile dar, cu siguranţă, la un nivel calitativ mult mai mare.

Cine este un model/exemplu pentru tine din industria online din România? (de ce)

Tudor Barbu:  Nu am neapărat un model în industria online din România, asta în mare parte doarece la noi accentul cade pe partea de comunicare, partea de programare/implementare - în care vreau eu să ajung să excelez - find tratată oarecum cu dispreţ, lucru care nu se întâmplă în străinătate. În România nu avem oameni că Peter-Paul Koch, Thomas Fuchs sau Sam Stephenson, sau dacă avem nu sunt apreciaţi şi promovaţi şi rămân în anonimitate. Un programator web român pe care îl admir, dar nu îl consider neapărat un model, este Mihai Bazon, autorul DHTML Calendar .

Mircea Scarlatescu:  Există câteva nume care au modelat zona online de la noi şi care sunt exemple de succes pentru orice antreprenor. Dacă e să dau şi nume atunci doar două sunt suficiente: Orlando Nicoară şi Călin Fusu. Evident mai sunt nume mari, dar şi ca imagine publică rămân la cei doi pe moment.

  Ce agenţii de web design consideri că sunt cunoscute în România?
 

Tudor Barbu:  Depinde de cum defineşti cunoscute. Cunoscut devii şi dacă te vorbeşte lumea de rău, aşa că o agenţie foarte cunoscută nu înseamnă neapărat şi o agenţie foarte prolifica. Dar industria este suficient de matură şi avem agenţii care pot concura din toate punctele de vedere cu agenţiile de afară. Nu vreau să fac clasamente, nu vreau să jignesc orgolii, dar părerea mea personală (şi subliniez personală), este ca cele mai bune agenţii din România sunt Grapefruit şi GreenPixel.
 
Mircea Scarlatescu: 
Sunt agenţii cunoscute publicului larg, dar şi agenţii mai mici, specializate pe nişe care le asigură un nume bun în industrie dar nu sunt cunoscute cu adevărat publicului larg. Un mic browsing pe arhiva Internetics din anii trecuţi scoate la iveală o parte din acestea, dar nu vreau să fac în nici un fel un clasament, deci ..... no comment....

Înapoi